cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota banjarmasin,
Kalimantan selatan
INDONESIA
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah
ISSN : 24769703     EISSN : 24769703     DOI : -
Core Subject : Education,
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah has electronic ISSN 2476-9703. It is national journal published two times a year (October & April) by the Faculty of Islamic Study & Unit Publication and Management Journal of Islamic University of Kalimantan MAB Banjarmasin.
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 1, No 1 (2015): Oktober 2015" : 7 Documents clear
Kerjasama antara Sekolah dan Keluarga dalam Pendidikan Karakter Barsihanor Barsihanor
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah Vol 1, No 1 (2015): Oktober 2015
Publisher : Fakultas Studi Islam UNISKA MAB Banjarmasin

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (196.887 KB) | DOI: 10.31602/muallimuna.v1i1.275

Abstract

IndonesiaPendahuluan: Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis: 1)  bentuk kerjasama yang dilakukan oleh sekolah dengan keluarga dalam pendidikan karakter siswa di  SDIT Nurul Fikri Banjarmasin dan SDI As-Salam Malang, 2) menganalisis model pendidikan karakter siswa yang dilakukan oleh sekolah dengan keluarga di 2 sekolah tersebut, dan 3) menganalisis implikasi kerjasama antara sekolah dengan keluarga di 2 sekolah tersebut. Metode: Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Hasil: Bentuk kerjasama yang dilakukan sekolah dengan keluarga dalam pendidikan karakter adalah melalui pertemuan awal ajaran baru, komite sekolah, Pertemuan orangtua murid dan guru (POMG), Paguyuban, home visit, via ponsel, konsultasi langsung, dwi bulanan dan buku penghubung. Model pendidikan karakter yang diterapkannya adalah keteladanan, pembiasaan, nasehat, disiplin, perhatian, pengawasan, hadiah dan hukuman. Implikasi dari kerjasama tersebut meliputi pertukaran informasi, keterbukaan, dan pengawasan. Kesimpulan: Berbagai bentuk kerjasama tersebut memberikan pengaruh yang baik pada karakter anak. Karena itu, orang tua sebaiknya mendukung kegiatan tersebut. EnglishIntroduction: :  The purposes of this research are to analyze: 1) the cooperation between school side and family, 2) the character education model is conducted of school side and family, and 3) the implications of the cooperation between school side and family Integrated Islamic Elementary School Nurul Fikri in Banjarmasin and Islamic Elementary School As-salam in Malang. Metode: Case study was used in this research. Result: The cooperation which was did by schools side and families in character education is trough yearly meeting, school committees, parent-teacher meetings (POMG), Paguyuban, home visit, via phone, direct consultation, and liaison book. The character education models are good figure, habituation, advice, discipline, attention, supervision, reward and punishment. The implications of this cooperation include to exchange of information, transparency, and supervision. Conclusion: Many of the cooperations gave positive effect for children character. Therefore, the parents should support the activities.
Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Materi Operasi Bilangan Bulat Hamdan Husein Batubara
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah Vol 1, No 1 (2015): Oktober 2015
Publisher : Fakultas Studi Islam UNISKA MAB Banjarmasin

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (258.131 KB) | DOI: 10.31602/muallimuna.v1i1.271

Abstract

IndonesiaPendahuluan: Penggunaan media pembelajaran interaktif pada pembelajaran matematika merupakan salah satu cara untuk memvisualisasi materi matematika yang abstrak agar mudah dipahami siswa dan dapat meningkatkan ingatannya terhadap materi yang disampaikan. Penelitian ini bertujuan untuk membuat media interaktif yang teruji. Metode: penelitian ini menggunakan desain penelitian dan pengembangan (R&D) yang bekerjasama denga ahli media dan guru matematika Madrasah Ibtidaiyah dalam hal penilaian da mengukur pengaruhnya terhadap prestasi belajar siswa. Hasil: penelitian ini telah menghasilkan media pembelajaran interaktifyang terstandar untuk pembelajaran operasi bilangan bulat. Kesimpulan: Penggunaan media pembelajaran interaktifyang dibuat dengan menerapkan prosedur pengembangan media akan lebih efektif dalam meningkatkan prestasi belajar siswa.EnglishIntroduction: The Using of interactive media in mathematics learning is one way to visualize mathematics content which is abstract so that students can understand and increase their memory about mathematics content. This research aim to create good interactive multimedia. Method:Research and development design was used in this study. This study cooperated with expert people in media and Islamic elementary school mathematics teachers to try and analyze the effect of the interactive media toward students’ achievement. Result: This result of this study is standardized interactive media to increase students’ achievement in integer lesson. Conclusion :The using of interactive media which was created by media development procedures can increase students’ achievement.
Strategi Sistem Full Day School dalam Membentuk Empati Siswa Muhammad Iqbal Ansari
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah Vol 1, No 1 (2015): Oktober 2015
Publisher : Fakultas Studi Islam UNISKA MAB Banjarmasin

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (181.811 KB) | DOI: 10.31602/muallimuna.v1i1.276

Abstract

IndonesiaPendahuluan: Penelitian bertujuan untuk menggambarkan strategi yang diterapkan oleh SD Plus Al-Irsyad Al-Islamiyyah Kota Batu sebagai sekolah dasar bersistem full day school dalam membentuk empati siswa. Metode:  Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif. Hasil: Pelaksanaan sekolah bersistem full day school dilaksanakan dari pagi hingga sore hari.Sekolah menerapkan beberapa kegiatan berupa pembiasaan untuk membentuk empati siswa, yaitu melalui pembiasaan menyantap menu makan yang sederhana, mengambil porsi makan sesuai jatah masing-masing, membagikan makanan, kebiasaan berbaris dengan rapi sebelum masuk kelas, dan mengantri ketika mengambil wudhu. Selain itu terdapat kegiatan yang dilaksanakan dalam setiap minggu dan setiap tahun, yaitu Infaq Jum’at, Bumbung Ramadhan, dan kunjungan ke panti asuhan. Kesimpulan: Beberapakegiatan rutin tersebut telah berhasil membentuk empati siswa. EnglishIntroduction: This research aims to describe the strategies of SD Plus Al-Irsyad Al-Islamiyyah Kota Batu as the full day elementary school to form the students’ good character. Method:  The method that used in this research is qualitative. Result: The research showed that the school’s activity begin in the morning and end in evening, the school applies some activities as the habits to form the students’ good character. There are making habit the students eat simple meals, taking the meals based on their portion, sharing the meals to other friends, making in well-organized line before enter to classroom, and making line when take ablution. In order, there are some weekly and yearly activities, such as Infaq Jum’at, Bumbung Ramadhan, and visiting some orphanages. Conclusion: The regularly activities had been success to form students’ good character.
Pengembangan Buku Ajar Tematik Terpadu Berbasis Kearifan Lokal Desy Anindia Rosyida
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah Vol 1, No 1 (2015): Oktober 2015
Publisher : Fakultas Studi Islam UNISKA MAB Banjarmasin

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (196.887 KB) | DOI: 10.31602/muallimuna.v1i1.272

Abstract

IndonesiaPendahuluan: Pencapaian kompetensi pembelajaran tematik terpadu kurikulum 2013 yaitu mempelajari semua mata pelajaran secara terpadu melalui tema-tema kehidupan yang dijumpai peserta didik sehari-hari. Melalui kearifan lokal, mampu menambah pengetahuan siswa tentang kebudayaan daerah dan nasional serta mengajak siswa untuk berfikir konkrit sesuai dengan lingkungan sekitar siswa.Metode:Penelitian ini menggunakan jenis penelitian pengembanagn Research and Development (R & D), dengan model Dick & Carey yang memiliki sepuluh langkah dalam prosedur pengembangannya. Hasil:Guru kelas IV memberikan nilai validasi sebesar 95% yang berarti sangat layak dan tidak perlu revisi, hasil uji coba lapangan mendapat kualifikasi layak dari semua subyek, dan ahli isi memberikan nilai 80% yang beraarti layak dan tidak perlu revisi, ahli desain buku ajar, buku pendamping siswa mendapat nilai 92, 5% yang berada kualifikasi sangat layak sehingga buku tidak perlu revisi. Kesimpulan:Buku pendamping siswa ini mendapatkan penilaian kualifikasi yang baik dari berbagai pihak.EnglishIntroduction: The competence achievement of  integrated thematic learning  in curriculum  2013 is to learn integrally all of subject matters though themes about life which is faced by students’ daily activity. This local knowledge is not only can increase students’ knowledge about culture and nationality but also can motivate students to think concretely based on their environment.  Method: Research and Development (R & D) with ten steps of development procedure by Dick and Carey Model was used in this research. Result: The fourth grade teacher gave validation value at 95%. Other hand, expert person in content of textbook analyzer gave validation value at 80 % and expert person in design textbooks gave validation value at 92.5 %. Thus, the textbooks is good qualification for students so that it do not need to get revision. Conclusion: This Students’ text book has been developed and got good qualifications  by some respondents.
Hubungan antara Technological Pedagogical Content Knowledge dengan Technology Integration Self Efficacy Guru Matematika di Sekolah Dasar Dessy Noor Ariani
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah Vol 1, No 1 (2015): Oktober 2015
Publisher : Fakultas Studi Islam UNISKA MAB Banjarmasin

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (693.587 KB) | DOI: 10.31602/muallimuna.v1i1.277

Abstract

IndonesiaPendahuluan:   Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) atau teknologi pedagogis pengetahuan konten, tingkat technology integration self efficacy (TISE) atau efficacy diri dalam mengintegrasikan teknologi dan hubungan antara TPACK dan TISE pada guru matematika di sekolah dasar. Metode: Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Penelitian ini menggunakan  instrumen TPACK Survey Instrument (Pamuk et al., 2013) untuk mengukur teknologi pedagogis pengetahuan konten guru dan Computer Technology Integration Survey (CTIS) (Wang et al., 2004) untuk mengukur efficacy diri peserta dalam mengintegrasikan teknologi pada proses mengajar. Hasil: TPACK  dan TISE responden berada pada tingkat sederhana. Hasil pada uji hiphothesis menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara TPACK dan TISE. Kesimpulan: Kemampuan TISE dan TPACK sangat dipelukan untuk guru matematika sekolah dasar dalam pengembangkan strategi khusus dalam integrasi teknologi yang mendukung standar pembelajaran di dalam kelas yang berintegrasi teknologi. EnglishIntroduction:The main purpose of this study is to identify the level of technological pedagogical content knowledge (TPACK), the level of technology integration self efficacy (TISE) and the relationships between TPACK and TISE among mathematics teachers in primary schools. Method: A descriptive quantitative research design was implemented in this study to achieve this purpose. The instruments used in this study are TPACK survey instrument (Pamuk et al., 2013) to measure teacher’s technological pedagogical content knowledge and Computer Technology Integration Survey (CTIS) (Wang et al., 2004) to measure participants’ technology integration self efficacy in teaching. Result: The finding of descriptive analysis was that the majority of the respondents reported moderate level of TPACK  and TISE. The finding of hyphothesis test shows that there are significant relationships between TPACK and TISE. Conclusion: TPACK and TISE capability of primary schools Mathematics teachers is important to develop their integrated technology competence in teaching.
Pengembangan Buku Ajar Berbasis Alquran dan Hadis Abdul Hafiz
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah Vol 1, No 1 (2015): Oktober 2015
Publisher : Fakultas Studi Islam UNISKA MAB Banjarmasin

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (197.742 KB) | DOI: 10.31602/muallimuna.v1i1.273

Abstract

IndonesiaPendahuluan: Pengembangan buku ajar berbasis Alquran dan Hadis di Madrasah Ibtidaiyah ini didasarkan pada kenyataan bahwa belum tersedianya bahan ajar yang terintegrasi dengan Alquran dan Hadis. Pengembangan ini dimaksudkan untuk dapat memenuhi tersedianya buku ajar yang dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik.Metode:Penelitian ini menggunakan jenis penelitian pengembangan Research and Development (R & D), dengan model Dick & Carey yang memiliki sepuluh langkah dalam prosedur pengembangannya. Hasil penelitian: Penelitian ini telah menghasilkan buku ajar tema “Tempat Tinggalku” berbasis Alquran dan Hadis. Kesimpulan: Buku ajar yang dihasilkan termasuk dalam kategori layak digunakan untuk sistem pembelajaran tematik terpadu berbasis Alquran dan Hadis. EnglishIntroduction: The reality of Islamic Elementary School textbooks which consist of Al-Quran and Hadist is not provide yet. This research aims to develop Islamic Elementary School textbooks which consist of Al-Quran and Hadist to improve students’ achievement in Islamic Elementary School. Method: Research and Development (R & D) with ten steps of development procedure by Dick and Carey Model was used in this research. Result: This research had produced textbook based on Alquran and Hadist which have theme “Tempat Tinggalku”. Conclusion: The textbook which consist of Alquran and Hadist is being developed and having good qualification achievement, so that  it is good to use in the thematic learning.
Kajian Buku Ajar sains Madrasah Ibtidaiyah dalam Perspektif Integrasi Sains dan Islam Jumiati Jumiati
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah Vol 1, No 1 (2015): Oktober 2015
Publisher : Fakultas Studi Islam UNISKA MAB Banjarmasin

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (196.887 KB) | DOI: 10.31602/muallimuna.v1i1.274

Abstract

IndonesiaPendahuluan:  Artikel ini  mendeskripsikan buku ajar sains kelas I dan IV semester 1 pada kurikulum 2013 untuk guru dan siswa yang berbasis integrasi sains dan Islam serta menjelaskan pola integrasi sains dan Islam dalam buku mata pelajaran sains di Madrasah Ibtidaiyah. Metode: Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui studi teks (library research) dan meanalisis dokumen terhadap buku ajar sains kelas I dan IVsemester 1 kurikulum 2013 untuk guru dan siswa di Madrasah Ibtidaiyah. Hasil: Penelitian ini menunjukkan bahwa isi buku mata pelajaran sains kelas I dan IV di Madrasah Ibtidaiyah (MI) sudah berbasis integrasi sains dan Islam akan tetapi belum signifikan. Hal ini ditunjukkan dengan jumlah teksnya yang masih sedikit dan isinya yang bersifat umum. Kesimpulan: Buku ajar sains di Madrasah Ibtidaiyah perlu dikembangkan dengan basis Islam. EnglishIntroduction: :  The purpose of this study are to analyzed curriculum 2013 sciences textbook in first semester of 1st grade and 4th grade at Islamic Elementary School which integrated to science and islamic and to described the pattern of integration of science and Islamic content in science textbooks at Islamic Elementary Schools. Method: Library research was used in this study. It analyzed curriculum 2013 sciences textbook in first semester of 1st grade and 4th grade at Islamic Elementary School which is used by students and teachers. Result: This research showed that the contents of science textbook in first semester of 1st grade and 4th grade at Islamic Elementary School is already integrated of  science and Islamic content but it is not significant caused it is just have a little of content and still have general content. Conclusion:  Sciences textbook at Islamic Elementary Schools need to develop based on Islamic content.

Page 1 of 1 | Total Record : 7